کلوزت به معنی کمد دیواری و کلوزت روم به معنی اتاقی که دارای تعدادی کمد دیواری است که می‌توان در آن رفت و آمد کرد. اما به طور کلی به اتاقی گفته می‌شود که برای نگهداری کیف، کفش، لباس و هر آنچه در رابطه با پوشش است، استفاده می‌شود. کلوزت روم‌ها اغلب بدون پنجره هستند و در بسیاری از موارد در دکوراسیون داخلی مدرن با پرده‌های ضخیم محیطی محفوظ را ایجاد کرده‌اند بنابراین لازم است با نورپردازی روشن شوند.

در داخل کلوزت روم حتما وجودِ قفسه‌های مجزا برای لباس، کیف، کفش، یک آینه‌ی قدی، نور پردازی درست و حسابی ضروری می‌باشد.

برای مشاهده محصولات مرتبط با نورپردازی واک‌این کلوزت، کمد و کشوها کلیک کنید.

نورپردازی مناسب در کلوزت روم و کمد یک موضوع اصلی و مهم به شمار می‌آید. میزان و مقدار روشنایی باید به گونه‌ای باشد که تمامی قسمت‌ها از نور کافی برخوردار باشد و رنگ لباس به بهترین شکل ممکن دیده شود و کمترین سایه در آن بیفتد. همچنین می‌توان داخل کمدها و کشو را نورپردازی کرد و علاوه بر روشنایی بیشتر، فضا را زیباتر کرد.

نور مصنوعی نسبت به نور طبیعی نواقصی دارد و ممکن است با استفاده نامناسب از نور زرد و سفید و یا زاویه نور نامناسب در انعکاس رنگ‌ها شما را به اشتباه بیندازند. یکی از مهمترین مکان‌های مهم در خانه کمد اتاق خواب است که نیاز به محلی برای نگهداری لباس و کفش و … را فراهم می‌کند. در عین حال کمدها در فضاهای اداری و تجاری کاربرد دارند و برای نشان دادن محصولات خود نیازمند نورپردازی حرفه‌ای هستند تا کالاهای خود را بهتر به دید و نظر مشتریان برسانند. 

نورپردازی داخل کمد در محیط مسکونی و تجاری

وقتی صحبت از نورپردازی کمد، شلف و ... می‌شود، یک چراغ معمولی نمی‌تواند کارگشا باشد و شما احتیاج به طراحی برای نورپردازی داخل کمد و یا کلوزت روم دارید تا به راحتی وسایلتان را جستجو کنید. اگر شما در زمان طراحی هستید می‌توانید با ما مشاوره کنید تا راهکار اصولی به شما ارائه دهیم. هر مکانی چه خانه‌ها و چه اداره‌ها و فروشگاه‌ها نیاز به نگهداری لوازم و محصولات خود در قالب کمدها دارند. شناخته شده‌ترین مکان، اتاق خواب‌ها هستند. البته در کنار آن لزوم نورپردازی در فروشگاه‌ها نیز بر کسی پوشیده نیست. دید بهتر به انتخاب آگاهانه محصول منجر می‌شود و نیز جذابیت آن را افزایش می‌دهد و باعث فروش بیشتر محصول می‌شود.

در گذشته از لامپ‌های مهتابی و لامپ‌های هالوژن پرمصرف در داخل کمدها استفاده می‌شده است. بزرگترین مشکل آنها تولید حرارت و مصرف زیاد برق می‌باشد که در بعضی مواقع به علت حرارت بالا باعث آتش گرفتن لباس‌ها می‌شد. اما امروزه تکنولوژی ال‌ای‌دی برای هر فضایی حتی کمد و کشو هم راهکار اصولی و بهینه عرضه می‌کند. در صورتیکه از چراغ‌های هالوژن و یا پرمصرف در کمدهای خود استفاده می‌کنید پیشنهاد ما استفاده از منابع نوری ال ای دی مدرن و هوشمند می‌باشد.

روشنایی هوشمند یا سنتی

چراغ‌های داخل کمد به کمک سنسورهای هوشمند درب کمد می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و صرفه‌جویی در قبض برق کمک کند. وقتی واقعاً به آنها احتیاج دارید، روشن می‌شوند و وقتی دیگر در اتاق نیستید یا درب کمد بسته می‌شوند خاموش می‌شوند.

سنسورهای چشمی حرکتی که در نور پردازی کمدها مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای نوعی لنز کروی هستند. در این لنز‌ها دو چشمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که به آنها سنسور PIR نیز گفته می‌شود. از این نوع سنسور‌ها علاوه بر کمدهای دیواری، برای اتاقک‌های پرو و آسانسور نیز استفاده می‌شود. این سنسورها به طیف اشعه فروسرخ حساس هستند و حرارت بدن جانداران را تشخیص می‌دهند. زمان روشن ماندن این سنسورها حدود 40 تا 60 ثانیه می‌باشد. تنظیمات دیگری نیر برای سنسورهای PIR چشمی حرکتی داخل کمدها وجود دارد و می‌تواند به گونه‌ای باشد که در زمان روز روشن نشود و فقط در زمان تاریکی روشن شود. از سنسورهای PIR حرکتی معمولا در نورپردازی کمدها با درهای ریلی استفاده می‌شود.

همچنین استفاده از سنسورهای بی‌سیم و وایرلس که به زودی در دسترس قرار می‌گیرند می‌توانند مشکلات سیم‌کشی را در کمدها برطرف کنند. این سنسورها با امواج رادیویی کار می‌کنند و احتیاجی به اتصال چراغ به سنسور ندارند.

نورپردازی کمد،کشو و کلوزت روم با چراغهای مگنتی شارژی:

 استفاده از چراغ‌های سنسور دار شارژی به عنوان یکی دیگر از راه‌حل‌های کاربردی و هوشمند به منظور تامین روشنایی مورد نیاز کمدها در نظر گرفته می‌شود. روشن و خاموش شدن این چراغ‌ها توسط سنسور حرکتی چراغ انجام می‌شود.این چراغها نیاز به سیم کشی برق ندارند و به راحتی داخل کمد و کشو نصب میشوند.این چراغهای دارای باطری شارژی داخلی بوده و به وسیله USB به سرعت شارژ میشوند.



روش‌های نورپردازی کمد و کلوزت روم

چراغ‌های خطی روکار و توکار

یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای نورپردازی کمدها استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی توکار است، این نوع چراغ‌ها در زیر طبقات داخل کمد و یا در بدنه کمد نصب می‌شوند و نور کافی را در فضای داخلی کمد فراهم می‌کنند. این نوع از چراغ‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند که با توجه به ابعاد کمد می‌توان نوع مناسب را انتخاب کرد. برای نصب چراغ‌های توکار احتیاج به طراحی از قبل پیش‌بینی شده دارید اما برای نصب چراغ‌های روکار با روش راحت‌تری مواجه هستید.

چراغ‌های خطی توکار را به دو روش می‌توان نصب کرد روش افقی و عمودی:

روش اول نورپردازی به صورت عمودی بر روی دیواره‌ها است. می‌توان یک شیار درون دیواره عمودی کمد ایجاد کرد. شیار موردنظر را معمولاً در دو حالت می‌توان متصور شد. حالت اول، نزدیک دیواره انتهایی کمد است. این روش بیشتر در کمدها و ویترین‌های دکوری استفاده می‌گردد که برای تاکید برروی اجسام دکوراتیو انجام می‌شود.

حالت دوم، شیار موردنظر بر روی دیواره جانبی و نزدیک درب کمد واقع‌ شده است. این حالت بیشتر در کمدهای مخصوص آویز لباس استفاده می‌شود و مناسب‌تر از حالت قبلی است.

حالت بعدی نورپردازی کمد، نورپردازی افقی است. نورپردازی افقی معمولاً، در بخش‌هایی از کمد استفاده می‌شود که ارتفاع کوتاه است و چراغ بر روی قسمت جلوی کمد قرار می‌گیرد و فضا کمد را روشن می‌کند. چراغ‌های توکار و روکار خطی مناسب برای این روش می‌باشند.

چراغ‌های نئون فلکسی مینی

یکی از جدیدترین منابع نورپردازی هستند که در سال‌های اخیر نقش مهمی در طراحی داخلی ایفا می‌کنند. ریسه‌های نئون فلکسی مینی می‌باشند که بسیار ظریف بوده و دارای عرض 4 میلیمتر و عمق 1 سانت می‌باشد که به صورت رول‌های 10 متری هستد و ولتاژ کاری آنها 12 ولت می‌باشند. از مزایای آن‌ها می‌توان به قیمت اقتصادی نسبت به چراغ‌های خطی و شکل پذیر بودن آنها اشاره کرد، اما شدت نوری آنها نسبت به چراغ‌های خطی کمتر می‌باشد.


  1. برای نورپردازی واکینگ کلوزت و کمدها باید به نکات زیر دقت کرد:
  2. ترجیحا از استریپ لایت یا نوارهای SMD بدون دیفیوزر استفاده نکنید تا نور یکنواخت تر بوده و خیرگي کاهش یابد.
  3. برای نشان دادن بهتر رنگ ها از چراغ ها با کیفیت و نمود رنگ بالا استفاده کنید. چنانچه در کمد، رنگ غالب بدنه و درب، گرم یا سفید بود استفاده از نور گرم(آفتابی) توصیه می شود و اگر از رنگهای سرد مثل طوسی، استفاده شده بود رنگ سرد(مهتابی) پیشنهاد می شود.
  4. عمودی یا افقی بودن نور پردازی را در نظر بگیرید. چنانچه ارتفاع کمد بلند بود و یا تعداد طبقات زیادی داشته باشد ، نور پردازی خطی به صورت عمودی پیشنهاد میشود و در غیر اینصورت افقی استفاده می شود.
  5. فضایی برای نصب منبع تغذیه. بواسطه ۱۲ ولت بودن سیستم های نورپردازی کمد و کابینت، همیشه جایی با قابلیت مخفی و دسترسی راحت، در کمدها تعبیه شود.
  6. یک نکته با اهمیت آن است که همیشه لامپ در یونیهای تک درب لولایی در وجه مخالف لولا نصب میگردد تا نور لامپها، به صورت مستقیم به چشم شخص نتابد.

چراغ‌های روکار ال ای دی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نورپردازی داخل کمدها استفاده از چراغ‌های روکار ال‌ای‌دی هالوژنی است. این چراغ‌ها با ولتاژ 12 ولت کار می‌کنند و قابلیت نصب توکار، روکار و کنترل توسط انواع سنسورهای حرکتی را دارند، مشکل این مدل چراغ‌ها امکان سایه انداختن داخل کمد می‌باشد اما نصب راحت‌تری نسبت به چراغ‌های خطی توکار دارند.

مدل چراغ داخل کابینتی روکار به منظور تأمین نور محیط؛ بدون نیاز به برش کابینت یا کنده‌کاری در قسمت زیرین کابینت و کمد قابل استفاده است. لامپ ال‌ای‌دی این محصول به رنگ آفتابی و مهتابی موجود است و رنگ قاب آن سیلور (نقره ای) و سفید است. قطر این چراغ 65 میلیمتر بوده و ولتاژ آن 12 ولت مستقیم است. این چراغ با توان نوری 300 لومن نور مناسبی را برای محیط به همراه می‌آورد.

چراغ‌های مگنتی مولتی ترک

اگر نورپردازی در سقف ندارید و امکان نصب چراغ و منابع روشنایی در داخل کمد نیست، چراغ‌های ریلی مولتی ترک می‌تواند مشکل شما را حل کند. چراغ‌های ریلی، منابع نور بر روی یک ریل قرار داده می‌شوند؛ از این رو کلیه چراغ‌ها در یک ردیف و به زیبایی ایجاد روشنایی می‌کنند و شما می‌توانید نور را در راستای کمدها قرار دهید و فضای بیرونی و داخل کمد را روشن کنید.

روشنایی داخل کشو

اگر کمد شما چندین کشو دارد، ممکن است برای کمک به احیای مجدد فضا، در نظر داشته باشید که چراغ‌های سنسوردار داخل آنها قرار دهید.در زمان سفارش چراغ‌های داخل کشو بایستی به چند مورد توجه ویژه داشت. ابتدا لازم به ذکر است که این لامپ‌ها، می‌بایست در لب یونیت و نزدیک‌ترین فاصله به درب کشو نصب گردد. زاویه خروج نور بایستی به‌صورت ۴۵ درجه به سمت جلو باشد، یعنی از به کاربردن چراغ‌ها و ریسه‌هایی که نور را به سمت پایین هدایت می‌کنند خودداری کنید.

نورپردازی کشوها، علاوه بر افزایش کارایی، جلوه زیبایی به کابینت‌های آشپزخانه و کمدها می‌دهد. در انتخاب لامپ‌های کشویی، توجه به چند نکته می‌تواند راهگشا باشد.

  1. نور کشو، باید در لب یونیت نصب شده باشد و زاویه‌ای ۴۵ درجه داشته باشد تا با باز شدن و بیرون آمدن کشو، محتویات داخل کشو نورپردازی شود.
  2. بسیاری از چراغ‌های داخل کشویی، به اشتباه نور را به پایین می‌تابانند.
  3. سنسور تشخیص وضعیت کشو، بر روی خود چراغ قرار داشته باشد تا نصب با سهولت بیشتری صورت پذیرد.
  4. سنسور لامپ، سمت راست لامپ تعبیه شده باشد. زیرا اکثر افراد، راست دست هستند و در هنگام باز کردن کشو، بدن آنها در قسمت چپ کشو قرار می‌گیرد. بدین ترتیب شاهد کمترین اختلال در عملکرد سنسور لامپ خواهیم بود.
  5. چراغ‌هایی که سنسور آنها در وسط قرار دارند، احتمال دارند با قرار گرفتن اشیای داخل کشو در مجاورت سنسور، فرمان خاموشی به سنسور دهند.
  6. نور مورد نظر از شدت کافی برخوردار بوده و رنگ نور آن، متناسب با محیط باشد.


نکات مهم در طراحی واک‌این کلوزت یا کلوزت روم

  1. پیشنهاد میکنیم رنگ قفسه‌ها سفید انتخاب شود به دو دلیل: اول فضا را بزرگتر نشان میدهد و دوم در کنار لباس‌ها جلوه‌ی قشنگتری داره و شیک‌تره
  2. غالبا کلوزت روم پنجره ندارد و از نور مصنوعی استفاده میشود، پس نور پردازی باید به گونه‌ای انجام شود که سایه‌ی کمتری روی لباس‌ها بیفتد. علاوه بر این، وجود یک لوستر شیک و مجلل فضا را زیباتر میکند.
  3. می‌تونید درب کمد را شیشه‌ای انتخاب کنید که با نورپردازی صحیح هم جلوه مدرنی دارد و هم متوجه می‌شوید چه وسیله‌ای کجاست.

نورپردازی کتابخانه

مهمترین نکته در نورپردازی کتابخانه، آن است که منبع نور، به صورت مشخص دیده نشود و تمام تاکید نورپردازی بر روی کتاب‌ها باشد. بایستی همیشه بر سادگی نورپردازی، تاکید داشت و از شدت نور بیش از اندازه، امتناع کرد زیرا انعکاس نور می‌تواند آزار دهنده باشد استفاده از چراغ‌های خطی، کنجی  و کلیدهای پشت سطحی یا لمسی می‌تواند گزینه خوبی برای نورپردازی کتابخانه باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی

نورپردازی کمد لباس وکیف، طبقات چوبی، شلف‌های دکوری، کتابخانه‌ها در خانه، اداره یا فروشگاه بیشتر از هر زمان‌ دیگری احساس می‌شود. امروزه در بحث دکوراسیون داخلی، هر بخشی علاوه بر کارایی، به مشخصه زیبایی نیز احتیاج دارد. لزوم استفاده از نورپردازی کمد زمانی پررنگ می‌شود که شخص تمایل دارد در مدت زمان اندک و به راحت‌ترین شیوه ممکن، لوازم دلخواه از قبیل لباس، کفش، کیف یا سایر وسایل را ببیند و بیابد. اما در این زمینه بهتر است از لزوم طراحی‌های به‌روز و تخصصی، استفاده از تکنولوژی روز با کیفیت و متخصصان غافل نشوید تا کیفیت کار مطابق با استانداردهای تعریف شده صورت پذیرد.

نورپردازی مناسب کمدها، نیاز به سه جز اصلی دارد: سنسور درب مناسب، چراغ با کارایی مناسب و سوییچینگ. در کنار این سه جز، دانستن نحوه نصب، از اهمیت شایانی برخوردار است.