چیدمان مبلمان، تخت، کمد، میز تحریر، شاید یک فرش برای بازی، قفسه‌بندی برای اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها، تصاویر روی دیوار، همه این‌ها می‌توانند کانونی برای نورپردازی باشند. ترکیبی از جلوه‌های نور در اطراف اتاق باید یک طرح متعادل ایجاد کند.

این عناصر به شما این امکان را می‌دهند که ویژگی‌های کلیدی فضا را مشخص کرده و با نورپردازی آن‌ها را برجسته کنید. یک چراغ رومیزی ممکن است برای میز، یا چراغ‌های دیواری بالای میز کنار تخت برای ارائه نور ملایم، یا یک چراغ مطالعه در رختخواب مفید باشد. برای کودک یا نوجوان شما نورپردازی لایه‌ای می‌تواند بسیاز مفید باشد.

نکات مهم طراحی روشنایی و نورپردازی اتاق کودک 

کنترل نور طبیعی:

نور طبیعی اولین نیاز این نوع نور از طریق سایه‌بان یا پرده باید قابل کنترل باشد. در انتخاب پرده اتاق کودک میزان نور عبوری از پارچه را در نظر داشته باشید. حداقل روشنایی در کف اتاق 100 لوکس میباشد و منابع نوری باید یکنواخت و بدون فلیتر باشند.

پرهیز از نورپردازی شدید:

تا حد ممکن از نورهای مستقیم به‌ خصوص هالوژن در بالای سر کودک استفاده نکنید، برای استفاده درست از چراغ‌های سقفی بهتر است نور کنترل شده داشته باشند. برای مثال از چراغ‌های سقفی با قابلیت چرخش استفاده کنید و نور آن را به سمت مبلمان یا آثار هنری موردعلاقه کودک قرار دهید.

چیدمان مبلمان، تخت، کمد، میز تحریر، شاید یک فرش برای بازی، قفسه‌بندی برای اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها، تصاویر روی دیوار، همه این‌ها می‌توانند کانونی برای نورپردازی باشند. ترکیبی از جلوه‌های نور در اطراف اتاق باید یک طرح متعادل ایجاد کند.

این عناصر به شما این امکان را می‌دهند که ویژگی‌های کلیدی فضا را مشخص کرده و با نورپردازی آن‌ها را برجسته کنید. یک چراغ رومیزی ممکن است برای میز، یا چراغ‌های دیواری بالای میز کنار تخت برای ارائه نور ملایم، یا یک چراغ مطالعه در رختخواب مفید باشد. برای کودک یا نوجوان شما نورپردازی لایه‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد.

ایجاد لایه‌های نورپردازی جذاب:

 به یک چراغ سقفی تکیه کنید، برای امنیت بیشتر لوستر و آویز را در بالای تخت کودک قرار ندهید و از لوسترهای شیددار و چراغ‌های سقفی با دیفیوزر مناسب استفاده کنید. از تعدادی لامپ و چراغ در گوشه و کنار اتاق استفاده نمایید که بسته به نیاز روشن یا خاموش شوند. برای هر اتاق حداقل سه نقطه را در نظر بگیرید مثلا لوستر، چراغ دیواری یا آباژور رومیزی و چراغ مطالعه. 

شخصیت ویژه‌ای به اتاق کودک بدهید:

یک آویز یا لوستر زیبای پرده چهره اتاق کودک شما تغییر بزرگی ایجاد می‌نماید. عنصری از سرگرمی، رنگ و نورپردازی را به اتاق خواب یا اتاق بازی کودک شما اضافه کنید.

سناریوهای مختلف برای نورپردازی داشته باشید:

 سناریو نور یعنی نورهایی که به یک کلید متصل هستند دمای رنگ نور مشابهی دارند (نه اینکه یکی آفتابی یکی مهتابی). برای روزهای ابری و یا بازی از نور 4000 کلوین و برای خواب و آرامش از دمای نور 2700-3000 کلوین استفاده کنید. کودکتان را با کم کردن نور به خوابیدن عادت دهید. با این کار ساعت بیولوژیک بدن کودک با کم شدن سطح نور تنظیم می‌شود. خاموش کردن یکباره لامپ اتاق بیشتر برای کودک استرس ایجاد می‌کند و خوابیدن را به تاخیر می‌اندازد.

استفاده از لامپ‌های هوشمند با قابلیت تنظیم شدت نور و رنگ نور گزینه بسیار خوبی می‌باشد. این لامپ‌ها با موبایل کنترل می‌شوند و قابلیت تنظیم سناریو و برنامه‌ریزی را دارند. برای مثال در اخر شب نورها به آرامی کم نور می‌شوند و یا در زمان بازی کودک شدت نور زیاد شده و یا جهت جذابیت بیشتر به رنگ‌های مختلف تغییر می‌کند.

استفاده از چراغ‌های سنسوردار خصوصا انواعی که کف را روشن می‌کنند گزینه خوب برای چک کردن نوزادان در شب و کودکانی است که برای آب خوردن بیدار می‌شوند. این چراغ‌ها می‌توانند در زیر تختخواب نصب شوند و با استفاده از سنسور حرکتی روشن شوند. به این چراغ‌ها BEDLIGHT نیز گفته می‌شود.

همچنین برای نورپردازی کتابخانه و یا شلف‌ها می‌توانید از چراغ‌های خطی استفاده کنید. چراغ‌های خطی قابلیت تنظیم شدت نور دارند و علاوه بر تامین نور باعث زیباتر نشان دادن اکسسوری‌های مورد علاقه کودک شما می‌شود.

استفاده از نورهای وظیفه‌ای:

استفاده از چراغ‌های مطالعه با دمای نور 4000 کلوین شدت نور حدود 300 لوکس بر روی میز و چراغی در کنار تخت با دمای رنگ حدود 3000 کلوین برای عادت دادن به کودک برای مطالعه، بسیار مناسب می‌باشد.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از نورپردازی مناسب می‌توانید ترس از تاریکی را کاهش دهید. این کار را می‌توانید با استفاده از نورهای مخفی و غیرمستقیم با استفاده از نورگرم (آفتابی) با قابلیت دیم شدن انجام دهید. در نورپردازی اتاق کودک از نورهای رنگی و یا چراغ‌های رنگی برای زیباتر شدن فضای اتاق با در نظر گرفتن احتیاط‌های لازم انجام داد.