چراغ های سوله ای و صنعتی و کارگاهی

کمی صبر کنید...

نورپردازی با چراغهای سوله ای (High Bay)  چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

چراغ‌های صنعتی High Bay که به عنوان چراغ سوله‌ای نیز شناخته می‌شود، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک مکان وسیع و بزرگ به تجهیزات روشنایی احتیاج داشته باشد. این نوع نورپردازی معمولا در فضاهایی نظیر فروشگاه‌های بزرگ، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌ها و انبار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات روشنایی برد خوبی داشته و می‌توانند فضای بسیار زیادی را نورپردازی کنند. برای اجرای نورپردازی سوله ای  لازم است تا چراغ صنعتی به وسیله زنجیر، قلاب یا آویز از سقف آویزان شود. حتی می‌توان این تجهیزات را مستقیما به سقف وصل کرد (درست مانند چراغ های تروفر).

به طور کلی، صنایع و تاسیسات زیادی به این نوع تجهیزات نورپردازی احتیاج دارند. مانند:

  • تاسیسات صنعتی
  • انبار ها
  • کارخانجات تولیدی
  • سالن های ورزشی مدرسه و دانشگاه
  • مکان های عمومی، مراکز اجتماعی و تفریحی
  • مراکز تجاری و فروشگاه های بزرگ


چرا بهتر است به جای متال هالید، فلورسنت یا سایر چراغ‌های معمولی، چراغ‌های سوله ای LED را انتخاب کنید؟

در گذشته برای تامین روشنایی مکان های صنعتی و انبار ها از تجهیزات روشنایی متعددی استفاده می‌شده است که البته برخی از آن ها الان هم کاربرد دارند. برخی از این تجهیزات عبارتند از متال هالید، فلورسنت و HPS. هر کدام از این تجهیزات نورپردازی مزیت‌های خاصی دارند، اما LED‌های صنعتی در این موارد می‌توانند کاربردی‌تر بوده و گزینه‌ای مناسب تر به شمار بیایند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه مواردی سبب می شود که چراغ LED بهترین گزینه برای مراکز و محیط های صنعتی به شمار بیاید.


مقایسه ال ای دی های صنعتی و لامپ های متال هالید

اگر تا به حال برای فوتبال بازی کردن به یک سالن ورزشی رفته باشید، احتمالا لامپ‌های متال هالید را دیده اید که محیط سالن را روشن می‌کنند. لامپ‌های متال هالید معمولا برای نورپردازی سالن‌های ورزشی، مراکز صنعتی و انبار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این محصول در تمامی مکان‌های وسیعی که سقف آن‌ها ارتفاع زیادی دارد، قابل استفاده خواهد بود. یکی از مزیت‌های این نوع چراغ سوله‌ای، رنگ مناسبی است که دارد. البته این لامپ دارای معایبی نیز می‌باشد. برای مثال، این لامپ زمان طولانی برای روشن شدن مجدد نیاز دارد که گاها از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. همچنین هزینه نگهداری این چراغ صنعتی زیاد بوده و ممکن است با خرابی هایی نظیر سوسو زدن روبرو شود. علاوه بر این، این لامپ بخش زیادی از انرژی مصرفی اش را به صورت گرما هدر می‌دهد.


لامپ های متال هالید


مقایسه ال ای دی های صنعتی و لامپ‌های HPS

لامپ‌های HPS را می توان در مراکز صنعتی، تجاری، ورزشی و انبار‌ها مورد استفاده قرار داد. این نوع چراغ ها قیمت مناسبی داشته و راندمان انرژي آن ها نیز بالاتر می‌باشد. همچنین این چراغ سوله‌ای از طول عمر نسبتا طولانی برخوردار است. لامپ های HPS نسبت به لامپ‌های معمولی از هر لحاظ برتری دارند. اما لامپ‌های ال ای دی صنعتی مزایا و برتری بیشتری نسبت به لامپ های HPS دارند. این لامپ معایبی نیز دارد که شامل رنگ نه چندان زیبا و زمان نسبتا طولانی برای روشن شدن مجدد است.


لامپ های HPS


مقایسه ال ای دی های صنعتی و لامپ فلورسنت

شاید استفاده از لامپ فلورسنت خیلی رایج نباشد، اما می توان از آن در انبار ها و مراکز صنعتی نیز استفاده کرد. مزایای این نوع از لامپ ها شامل قیمت و هزینه مناسب و راندمان بالا است. اما این چراغ سوله ای نیز معایبی دارد که شامل وجود جیوه سمی در لامپ و کاهش طول عمر در صورت روشن و خاموش شدن زیاد است.

لامپ فلورسنت


سه مزیت اصلی استفاده از چراغ های ال ای دی برای نورپردازی High bay چیست؟

در حال حاضر فناوری LED یکی از شیوه های مهم برای نورپردازی به شمار می‌آید که مزیت‌های بیشتری نسبت به نورپردازی‌های معمول دارد. علاوه بر نکات مطرح شده در مطالب بالا، سه مزیت کلی دیگر پیرامون این محصول وجود دارد که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.


کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری: همان طور که مورد بحث قرار گرفت، طول عمر لامپ های LED بین ۴ الی ۴۰ برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی است. این یعنی در صورت استفاده از لامپ‌های LED، کمتر لازم است تا لامپ را تعویض نمایید. همچنین در این نوع لامپ ها از دیود استفاده می‌شود و به همین جهت نوع نور، با نور چراغ‌های معمولی متفاوت است و قطعات کمتری برای ساخت لامپ به کار برده شده است. بنابراین، احتمال بروز خرابی کمتر می‌شود. در مکان‌های صنعتی و انبار‌ها، نحوه نگهداری و تعمیر لامپ اهمیت بسیار بالایی دارد. 

در این محیط ها معمولا سیستم‌های نورپردازی در ارتفاع بسیار بالایی نصب می‌شوند و به همین دلیل، تعویض و تعمیر آن‌ها به تجهیزات تخصصی نیاز دارد. برای مثال، برای دسترسی به لامپ‌ها و تعویض و تعمیر آن ها می‌بایست از داربست و بالابر هیدرولیکی استفاده کرد و همین موارد می تواند سبب ایجاد هزینه های بیشتر شود. اما استفاده از چراغ‌های LED از این لحاظ به صرفه تر است. زیرا طول عمر بیشتر این چراغ ها سبب می‌شود که کمتر نیاز باشد لامپ ها را تعویض و تعمیر نمود.


کیفیت نور بهتر: نورپردازی صنعتی به واسطه چراغ های LED در مقایسه با سایر لامپ‌ها، از لحاظ شاخص رنگ CRI،foot candle و میزان دمای رنگ CCT، امتیاز بالاتری را به دست می‌آورد. CRI توانایی نور برای نشان دادن رنگ واقعی اجسام محیط، در مقایسه با نور طبیعی را می سنجد و اندازه‌گیری می کند. CCT هم به صورت عامیانه، درخشش یک لامپ را توصیف می‌کند و اینکه نور یک لامپ، گرم است یا سرد، به واسطه این شاخص سنجیده می‌شود. Foot candle میزان نوری که از منبع نور خارج می‌شود را با میزان نوری که به اشیا برخورد می‌کند، مقایسه می نماید. در تمامی این سه جنبه، چراغ صنعتی LED توانسته است امتیاز خوبی را کسب نماید.


افزایش بازدهی انرژی: چراغ های LED نه تنها نور را به شکل متفاوتی تولید می کنند، بلکه برای انتشار نور از شیوه منحصر به فردی استفاده می‌کند که به افزایش بازدهی منجر خواهد شد. بسیاری از چراغ‌های معمولی، مقدار زیادی از انرژی را به شکل گرما هدر می‌دهند. این مورد مخصوصا در چراغ های متال هالید بسیار زیاد است. همچنین منابع نور معمولی، نور را به صورت ۳۶۰ درجه تولید و منتشر می‌کنند. به همین دلیل نور هدر رفت زیادی داشته و می‌بایست برای جلوگیری از این هدر رفت، از وسایل هدایت نور استفاده نمود. اما LED‌های صنعتی این دو مشکل عمده را به طور کامل برطرف می‌کنند.

دسته‌بندی