به طور معمول تلویزیون یا در نشیمن قرار می‌گیرد یا در پروژه‌های خاص اتاق جداگانه‌ای مانند اتاق تلویزیون یا سینمای خانگی وجود دارد. به همین دلیل قرار دادن لایه‌های مختلف نورپردازی در این فضاها مهم می‌باشد و تماشای تلویزیون در محیط تاریک مطلق به علت تضاد بالا با محیط باعث سردرد و خستگی چشم می‌شود. در تصویر بالا از سه نوع منبع نوری برای نورپردازی نشیمن استفاده شده است.

چراغ‌های توکار سققی، چراغ‌های خطی در کتابخانه، چراغ‌های دفنی در کنار شومینه

اگر تلویزیون شما در نشیمن هست از رنگ نورهای گرم با دمای رنگ حدود ۳۰۰۰ کلوین استفاده کنید همچنین از لایه‌های مختلف نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده کنید مثلا زمان مطالعه یا صحبت کردن با خانواده و دوستان از نورپردازی‌های مختلف استفاده کنید اما اگر فضای جدایی دارین تکنولوژی هوشمند و تغییر رنگ نور محیط بر اساس صدا و تصویر گزینه جذابی میتواند باشد.

استفاده از نورمخفی و روشن کردن دیوارهای پیرامونی یا چراغ‌های دکوراتیو دیواری ضمن تامین نور کم بازتابی بر روی صفحه نمایش شما نمی‌گذارد. از لامپ‌های دیمردار برای کم کردن شدت نور استفاده کنید تا نور محیط متناسب شود.

نورپردازی پشت دیوار تلویزیون به صورت مخفی با استفاده از چراغ‌های خطی یکی از راهکارهای مدرن برای نورپردازی غیرمستقیم می‌باشد که معمولا دیوار پشت کناف به صورت اصولی و ساده به صورت یکنواخت روشن می‌شود. مزیت استفاده از این چراغ‌ها عمر بالا، ظرافت و تنظیم شدت نور با استفاده از دیمر می‌باشد.

اگر در کنار تلویزیون قفسه یا شلف وجود دارد می‌توانید از نورپردازی خطی با رنگ نور دلخواه در داخل قفسه‌ها استفاده کنید.

استفاده از چراغ‌های ضد خیرگی یا دارک لایت‌ها در دو طرف تلویزیون یا بالای میز با قابلیت دیم شدن گزینه خوبی است زیرا جاگذاری نامناسب چراغ‌ها باعث بازتاب نور بر روی صفحه نمایش شده و خیرگی به وجود می‌آورد. اگر اتاقی مجزا برای دیدن فیلم و یا بازی دارید استفاده از چراغ‌های زیرپله‌ای برای روشنایی کف، علاوه بر تامین نور عمومی، نور رفت و آمد شما را نیز تامین می‌کند.

نورپردازی تی‌وی‌ وال با استفاده از چراغ‌های ریلی مگنتی، نور مخفی و چراغ‌های توکار

نورپردازی پشت تلویزیون با کنترل‌های هوشمند و ریسه‌های دیجیتال RGB:

از ویژگی‌های کنترل‌های نورپردازی پس‌زمینه تلویزیون، تنظیم شدت نور و رنگ به صورت هوشمند بر اساس محتوای تصویر می‌باشد. و مطابق با تصویر پخش شده رنگ‌ها و میزان شدت نور و سایه روشن تغییر پیدا می‌کند. ریسه‌های ال‌ای‌دی در پشت تلویزیون چسبیده می‌شوند و باعث می‌شود بیننده در هنگام بازی یا تماشای تلویزیون بدون این که این نور به داخل نمایشگر بازتاب پیدا کند فضایی ‌شگفت‌انگیز را طبق تصویر پخش شده تجربه کند.

نکات مهم در هنگام تماشای تلویزیون:

  1. در تاریکی کامل تلویزیون تماشا نکنید.
  2. سناریوی نوری مخصوص تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود (دیم شدن چراغ‌ها یا نور مخفی و...)
  3. در سناریو تماشای تلویزیون محیط را غیر مستقیم روشن کنید. در این حالت نورهای مخفی، نورپردازی دیوارها و کف، کمک‌کننده هستند.
  4. از کرنر لایت یا نورپردازی هوشمند در پشت تلویزیون می‌توانید فضایی خاص را هنگام تماشای فیلم و پخش موزیک به وجود آورید.