مهمترین و تأثیرگذارترین عامل در شهرت یک گالری هنری، نورپردازی آن است. نوری که برای نورپردازی گالری هنری انتخاب می‌کنید،تأثیر چشمگیری بر نحوه نمایش نقاشی‌ها و طراحی‌ها خواهد داشت. در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه از وسایل روشنایی مناسب برای نورپردازی گالری خود ایده بگیرید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  • نورپردازی گالری هنری چیست؟
  • ضرورت و اهمیت نورپردازی گالری هنری و موزه ها
  • نورپردازی ساختار را به نمایش می‌گذارد
  • نورپردازی، به گالری های هنری شما جلوه ای سه بعدی می بخشد
  • نورپردازی، فرهنگ غنی گالری را برجسته می سازد
  • آشنایی با انواع نورپردازی گالری هنری
  • چراغ های ال ای دی روکار
  • نورپردازی توکار قابل تنظیم
  • نورپردازی مسیر با چراغ های ال ای دی
  • نورافکن های ال ای دی
  • وال واشر ال ای دی
  • نحوه انتخاب نورپردازی مناسب برای گالری هنری
  • آشنایی با انواع لامپ ها برای نورپردازی گالری هنری
  • چراغ های مناسب را برگزینید
  • در نورپردازی گالری هنری، سازگاری را در نظر بگیرید
  • نحوه ترکیب چراغ ها در نورپردازی گالری هنری
  • ارزیابی میزان مصرف انرژی
  • بررسی طراحی های مختلف
  • در انتخاب چراغ ها، شاخص نمود رنگ یا CRI را فراموش نکنید
  • مرور نکات مهم برای انتخاب نورپردازی مناسب در گالری هنری
  • جمع بندی
  • بهترین نورپردازی گالری هنری با متنوع ترین محصولات

روشنایی و انتخاب نور مناسب، بزرگترین دغدغه اغلب صاحبان گالری‌های هنری،موزه ها و محیط های تجاری است. در این مقاله از اسمارت سنس، برای پی بردن به اهمیت این موضوع و دستیابی به بهترین روش های نورپردازی، اطلاعاتی را گردآوری کرده ایم. اگر شما نیز صاحب یک گالری هنری بی عیب و نقص هستید، با رعایت نکاتی که در اختیار شما قرار خواهیم داد، آن را نورپردازی کرده و شاهد افزایش آمار بازدیدکنندگان خود باشید.

نورپردازی گالری هنری چیست؟

نورپردازی گالری هنری به سیستم های روشنایی و چراغ های ال ای دی گفته می شود که برای نمایش بهتر آثار هنری مورد استفاده قرار می گیرند. برای این منظور عوامل مختلفی از جمله لومن، دمای رنگ نور و شاخص نمود رنگ (CRI)، مد نظر قرار داده می شوند.

فاکتورهایی که در زمان انتخاب نور در نورپردازی گالری هنری اهمیت دارند، موارد زیر را شامل می شوند. البته این ها تنها بخش کوچکی از گزینه هایی هستند که باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

  • انتخاب CRI در بالاترین و بهینه ترین محدوده
  • ارزیابی دقیق مکان و موقعیتی که آثار هنری در آن قرار داده می شوند.
  • ارزیابی تأثیر سیستم‌های نورپردازی از جمله سیستم های نورپردازی قابل تنظیم، سیستم های تابش نور مستقیم و ... .
  • بررسی نوع و کیفیت آثار هنری

ضرورت و اهمیت نورپردازی گالری هنری

پیش از آنکه برای نورپردازی گالری هنری خود قدم بردارید، باید اهمیت به اهمیت این کار پی ببرید. کیفیت نورپردازی به کار هنری شما اصالت و ارزش می بخشد. بررسی ها گواه این واقعیت هستند که نورهای مختلف چگونه بر زیبایی، درک بهتر بیننده و ارزش آثار هنری تأثیر گذار بوده اند. اثر هنری می تواند یک تابلوی بی نظیر، یک پرتره یا یک مجسمه باشد. نورپردازی اصولی، به اثر هنری عمق و جذابیت بخشیده و آن را از نادیده گرفته شدن نجات خواهد داد.

این خواسته هر هنرمندی است که هر میلیمتر از اثر هنری اش توسط بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد. آنها دوست دارند بیننده، اثر هنری آنها را به همان شکلی ببیند که خالق اثر می بیند.

نورپردازی ساختار را به نمایش می‌گذارد

علیرغم آنکه در آثار هنری، رنگ ها با پیچیدگی فراوان با هم ترکیب شده اند؛ اما بیننده باید قادر باشد رنگ های تاریک و روشن را به صورت تفکیک شده از هم ببیند. در غیر این صورت، اثر حس خود را به خوبی منتقل نخواهد ساخت.

با نورپردازی گالری هنری به صورت اصولی، بیننده بهتر می تواند رنگ سفید را از سیاه تفکیک کند. بدین ترتیب سایه‌هایی که هنرمند از طریق مهارت‌های خود روی بوم به نمایش درآورده، بهتر قابل درک خواهند بود.

نورپردازی، به گالری های هنری شما جلوه ای سه بعدی می بخشد

در نورپردازی گالری هنری یا نمایشگاه آثار هنری، نور یک عنصر کلیدی بوده و به آثار عمق می دهد. نورپردازی به اثر هنری جان داده و به آن جلوه‌ای سه‌بعدی می بخشد. در نورپردازی ممکن است لازم نباشد فقط از چراغ های ال ای دی، نورهای توکار، نور خورشید یا نورپردازی مسیر برای نمایش آثار کمک بگیرید. گاهی سایه‌ها در به تصویر کشیدن نقاشی‌ها و طراحی‌های شما بهتر عمل می کنند.

نورپردازی، فرهنگ غنی گالری را برجسته می سازد

آنچه هنرمندان به آن بها می دهند فقط نمایش عمق و مفهوم اثر هنری نیست. آنها به برجسته تر کردن فرهنگ از طریق هنر نیز اهمیت زیادی می دهند. یک گالری هنری، منبع غنی از خلاقیت، خیال و احساس است. وجود نورپردازی مناسب در چنین فضایی، آثار هنری را قابل رویت ساخته، سبب افزایش هیجان در بازدیدکنندگان شده و عواطف و احساسات آنها را تحریک خواهد کرد.

آشنایی با انواع نورپردازی گالری هنری

در نورپردازی گالری هنری، به حداقل رساندن میزان مصرف انرژی و گرمای ساطع شده از چراغ ها، اهمیت زیادی دارد. برای این منظور چراغ های LED بیشترین کارایی را از خود به نمایش می گذارند. در ادامه، با تأثیر مستقیمی که چراغ های ال ای دی بر روی آثار هنری دارند بیشتر آشنا خواهید شد.

چراغ های ال ای دی روکار

این چراغ ها در نورپردازی گالری هنری به صورت روکار و بر روی دیوار یا سقف گالری نصب و اجرا می شوند. یک سیستم نورپردازی روکار، نور بهینه ای با حداقل میزان گرما و مصرف انرژی تولید کرده و فضای خنک تری ایجاد می نماید.

نورپردازی توکار قابل تنظیم

چراغ های سقفی توکار با سقف هم سطح شده و جلوه ای زیبا به نورپردازی گالری هنری شما خواهند بخشید. چراغ های توکار قابل تنظیم برای نورپردازی تاکیدی آثار هنری و جذب بینندگان بهترین انتخاب هستند.

نورپردازی مسیر با چراغ های ال ای دی

روشنایی مسیر زمانی که نمی‌خواهید برای نورپردازی گالری هنری، فضای زیادی را به چراغ های سقفی یا دیواری اختصاص دهید، بهترین گزینه‌ است. این نوع نورپردازی بسیار انعطاف پذیر بوده و فضا را امن و دنج نشان می دهد.

چراغهای ریلی ومگنتی هوشمند

برای داشتن یک نور قابل تنظیم، می توانید به سراغ چراغهای ریلی قایل تنظیم بروید چون لازم نیست روی تمامی آثار در گالری، نور مستقیم پخش شود. چراغهای ریلی هوشمند در ارائه نور غیر مستقیم به گالری هنری شما کمک بسزایی خواهند کرد.

نحوه انتخاب نورپردازی مناسب برای گالری هنری

آشنایی با انواع المان های نورپردازی گالری هنری دست شما را در انتخاب گزینه مناسب باز خواهد گذاشت. ما در این بخش به پارامترهایی اشاره خواهیم کرد که در زمان انتخاب بهترین سیستم روشنایی پیش رو خواهید داشت.

آشنایی با انواع لامپ ها برای نورپردازی گالری هنری

بیایید بحث را با معرفی انواع لامپ ها آغاز کنیم. امروزه لامپ های مختلفی با سطوح مصرف انرژی متفاوت، با نورافشانی خود محیط زندگی ما را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می کنند. توجه به میزان مصرف انرژی لامپ ها عامل سرنوشت سازی در انتخاب گزینه مناسب است.

لامپ های ال ای دی با مصرف انرژی پایین، بهره وری بالا و پشتیبانی از طیف وسیعی از رنگ ها، به متداول ترین المان های روشنایی تبدیل شده اند. این چراغ ها برای نورپردازی هر محیطی اعم از انبار، فضای باز، خانه یا گالری هنری مناسب هستند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین و متداول ترین لامپ ها برای نورپردازی گالری هنری خواهیم پرداخت.

  • لامپ های ال ای دی: این لامپ ها بدون شک بهترین گزینه ها برای نورپردازی گالری هنری هستند. این لامپ ها ضمن آنکه در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند، نورهایی در دمای رنگ نور مناسب و متنوع ارائه داده و گرمای بسیار کمی تولید می کنند.
  • لامپ های رشته ای و هالوژن: یکی از ناکارآمدترین لامپ های موجود در بازار، لامپ های رشته ای هستند. این لامپ ها گرمای زیادی تولید کرده و مصرف انرژی زیادی داشته و برای نورپردازی پیشنهاد نمی شوند و باعث خسارت به آثار هنری میشود.

چراغ های مناسب را برگزینید

با وجود تنوع زیادی که در لامپ های روشنایی وجود دارد، انتخاب مناسب ترین گزینه برای نورپردازی گالری هنری سخت و چالش برانگیز خواهد شد. بی دقتی در انتخاب لامپ مناسب به جذابیت آثار و رنگ و لعاب آنها  لطمه وارد خواهد کرد.

در نورپردازی گالری هنری، سازگاری را در نظر بگیرید

یکی از نگرانی های متداول در نورپردازی گالری های هنری بزرگی که آثار زیادی را روی دیوارها به نمایش می گذارند، سازگاری نور ساطع شده با آن آثار است. برای حل این مساله راهی بهتر از امتحان کردن مدل های مختلف چراغ ها وجود ندارد. در این حالت میتوان از چراغهای ریلی هوشمند استفاده کرد.

نحوه ترکیب چراغ ها در نورپردازی گالری هنری

ترکیب چندین نوع چراغ و نورافشانی، بهترین سازگاری را در نورپردازی گالری هنری فراهم می آورد. تشخیص تطابق بین چراغ ها و آثار هنری به طور دقیق کار، چندان آسانی نیست. تا زمانی که برخی از بهترین المان های روشنایی را برای ایجاد یک گالری هنری با نور خوب امتحان نکرده باشید، هرگز به بهترین ترکیب نور در آن پی نخواهید برد. زمانی که انواع نورپردازی و چراغ های مختلف را مورد بررسی قرار می دهید، مطمئناً با طرح ها، ایده ها و به روزترین المان های روشنایی نیز بیشتر آشنا و درگیر خواهید شد.

از انواع چراغ ها و مدل های نورپردازی که در ادامه آورده شده است می توانید در نورپردازی ترکیبی گالری خود بهره ببرید:

  • چراغ های مگنتی و ریلی هوشمند
  • چراغ هایی مناسب برای نورپردازی محیطی
  • چراغ هایی مناسب برای نورپردازی تاکیدی

ارزیابی میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی در انتخاب چراغ برای نورپردازی گالری هنری، از جمله مهمترین عوامل است. از آنجایی که نور، عنصری کلیدی در هر گالری هنری است. شما نباید هنر و آثار هنری خود را در ازای هزینه های گزافی که از مصرف بالای انرژی نشات گرفته، به نمایش بگذارید. استفاده از لامپ های کم مصرف و سازگار با محیط زیست برای نیل به این هدف، بهترین انتخاب هستند.

در کنار میزان مصرف انرژی، به شدت روشنایی یا لومن چراغ ها نیز توجه ویژه داشته باشید. لومن واحدی برای اندازه گیری شدت نوری که یک لامپ تولید می کند. کارآمدترین لامپ ها برای نورپردازی، آنهایی هستند که با مصرف کمترین انرژی، بیشترین لومن را تولید می کنند. بر همین اساس، لامپ های ال ای دی بهترین گزینه برای نورپردازی گالری خواهند بود.

بررسی طراحی های مختلف

گالری هنری شما یه یک چیدمان خوب و یک طراحی داخلی هوشمندانه و منطبق با یک سبک هنری نیاز دارد. شما که قصد ندارید کل دکوراسیون و چیدمان داخلی گالری را به آثار هنری اختصاص دهید، درست است؟ بر همین اساس با قرار دادن یک چراغ آویز یا المان روشنی جذاب و کمی گران قیمت، جذابیتی بی مثال به گالری خود ببخشید.

در انتخاب چراغ ها، شاخص نمود رنگ یا CRI را فراموش نکنید

شاخص نمود رنگ یا CRI مشخص می کند که یک لامپ چقدر می تواند نوری مشابه نور طبیعی از خود ساطع کند. شاخص نمود رنگ در محدوده 0-100 قرار می گیرد. برای نورپردازی گالری هنری چراغی با CRI بین 80-90 ایده آل است. چراغی با CRI مناسب، طرح ها و نقش ها را با رنگ های طبیعی به نمایش می گذارند.

مرور نکات مهم برای انتخاب نورپردازی مناسب در گالری هنری

سه نکته مهمی که در زمان خرید چراغ های روشنایی برای نورپردازی گالری هنری باید در نظر داشته باشید، موارد زیر را شامل می شوند:

  • همواره به کیفیت نور، لومن، دمای رنگ نور و شاخص نمود رنگ در انتخاب چراغ های روشنایی توجه داشته باشید.
  • در زمان خرید چراغ ها، از بهینه بودن میزان مصرف انرژی آنها اطمینان حاصل فرمایید.
  • همواره کیفیت را بر قیمت ترجیح دهید. هنر شما سزاوار بهترین قدردانی است. کیفیت منابع روشنایی و نحوه نورپردازی گالری، ارزش آثار شما را بر بیننده آشکار خواهد ساخت.

جمع بندی

در نورپردازی گالری هنری توجه به نور انتخابی و نحوه نصب المان های روشنایی، ارزش هنری آثار را افزایش داده و توجه بینندگان را به خود جلب خواهد کرد. نور حاکم بر گالری هنری، باید به بینندگان اجازه دهد که کار شما را به همان وضوحی که مد نظر شماست، ببینند.

در انتخاب گزینه مناسب برای نورپردازی گالری، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • چراغهای مناسب را انتخاب کنید.
  • شاخص نمود رنگ (CRI) را در انتخاب خود لحاظ کنید.
  • المان های با کیفیت را برگزینید.
  • به سازگاری بین منابع نور و آثار توجه بیشتری داشته باشید.
  • نورهای ترکیبی را فراموش نکنید.

بهترین نورپردازی گالری هنری با متنوع ترین محصولات

اسمارت سنس یک مجموعه حرفه ای و با سابقه در زمینه عرضه و فروش انواع چراغ های ال ای دی، المان های روشنایی، چراغ های توکار و روکار، چراغ ریلی و ... است. در این فروشگاه اینترنتی هم از تنوع و کیفیت بالای محصولات بهره خواهید برد و هم خریدی مقرون به صرفه را تجربه خواهید کرد؛ بنابراین پیش از اقدام به نورپردازی گالری هنری خود، از این فروشگاه و محصولات متنوع آن دیدن فرمایید.