نورپردازی کلاس درس کار حساس، مهم و در عین حال چالش برانگیزی است. با این حال، زمانی که بدانید به چه مشخصه ها و فاکتورهایی برای این نوع نورپردازی باید توجه داشت، این کار بسیار ساده خواهد شد. در این مقاله از اسمارت سنس بر موضوعاتی تمرکز خواهیم کرد که برای نورپردازی کلاس درس و انتخاب المان های مناسب روشنایی آن باید بدانید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  • نورپردازی کلاس درس چیست و چرا اهمیت دارد؟
  • اهمیت وجود چراغ های ال ای دی مدرن در نورپردازی کلاس درس
  • تاثیر نورپردازی بر افزایش بهره وری کلاس درس
  • تاثیر نورپردازی بر افزایش خستگی و بی حالی در کلاس درس5
  • حساسیت به نور در کلاس درس
  • نور نامناسب، افزایش استرس در دانش آموزان
  • تاثیر نور بر مشکلات و آسیب های چشمی
  • چگونگی  انتخاب مناسب ترین نور برای  نورپردازی کلاس درس
  • میزان خیرگی نور
  • بازتاب سایه ها
  • منحنی پخش یا توزیع نور
  • فلیکر یا سوسو زدن نور
  • نور مستقیم و غیر مستقیم
  • مدل سازی اشیا و چهره
  • شاخص نمود رنگ (CRI)
  • کنتراست درخشندگی
  • ظاهر رنگ
  • نتیجه گیری
  • مناسب ترین نورپردازی کلاس درس با المان های روشنایی اسمارت سنس

با رعایت کلیه نکاتی که در اختیار شما قرار خواهیم داد، می توانید اطمینان حاصل کنید که در کلاس درس از مشکلات خستگی چشم، بی انرژی بودن جو و عواملی که توانایی دانش آموزان در یادگیری را محدود ساخته و  مانع از فعالیت‌های کلاسی آنها می شود، رها خواهید شد.

نورپردازی کلاس درس چیست و چرا اهمیت دارد؟

هر کلاس به یک سیستم نورپردازی داخلی شگفت انگیز نیاز دارد. با این حال، دیده می شود که اغلب مدارس در سراسر جهان با المان های روشنایی غیر اصولی نورپردازی می شوند. کلاس های درس جایگاهی برای آموزش و رشد مغزی، فکری و ذهنی دانش آموزان و معلمان هستند. در بسیاری از موارد وجود نورپردازی ضعیف و غیر اصولی چیزی جز خستگی چشم، تابش خیره کننده نور و کند شدن یادگیری در محصلان در پی ندارد. خوب است بدانید که نورپردازی کلاس درس به بهترین و اصولی ترین شکل ممکن،  می تواند بهره وری و توانایی یادگیری در دانش آموزان را به شدت افزایش داده و بر خلق و خوی آنها اثر مثبت بگذارد.

چراغ های ال ای دی مناسب و استاندارد به بهبود انگیزه عمومی و سطح انرژی دانش آموزان کمک می کنند. در گذشته استفاده از چراغ های فلورسنت در مدارس بسیار رایج و متداول بود. علت این انتخاب، قیمت به صرفه، داشتن شار نوری مناسب و پایین بودن نرخ نویز در این چراغ ها بوده است. نور نامناسبی که از این چراغ ها ساطع می شد اثرات نامطلوب فراوانی بر الگوی خواب، سرعت یادگیری و سلامت دانش آموزان داشت. توجه به نحوه نورپردازی کلاس درس به دلیل تاثیری که نور بر راحتی و سلامتی کودکان و معلمان دارد، بسیار مهم و حیاتی می باشد.

کلاس های درسی برای داشتن فضایی ایده‌آل، به یک نورپردازی ترکیبی و اصولی نیاز دارند. در ادامه به انواع روشنایی های مورد نیاز در کلاس درس اشاره خواهیم کرد:

  • نورپردازی وظیفه
  • نورپردازی داخلی و عمومی
  • نورپردازی تکمیلی
  • نورپردازی با نور سفید قابل تنظیم

بهتر است نورپردازی کلاس درس توسط یک تیم متخصص و حرفه ای در این زمینه انجام گیرد. این افراد سطوح افقی، سطوح عمودی و موارد مهم دیگر را از منظر آموزش مورد بررسی قرار داده و بهترین راهکار را ارائه خواهند داد.

اهمیت وجود چراغ های ال ای دی مدرن در نورپردازی کلاس درس

طراحی و نورپردازی کلاس درس به صورت اصولی از چند نظر اهمیت پیدا می کند:

تاثیر نورپردازی بر افزایش بهره وری کلاس درس

گرچه لامپ های فلورسنت مورد تقاضای اغلب مسئولان مدارس قرار گرفته اند، اما باید بدانید که نور ساطع شده از این لامپ ها فیلتر نشده می باشد. به همین دلیل این چراغ ها بر بهره وری کلاس های درسی تأثیر منفی دارند. آسیب هایی که لامپ های فلورسنت باعث می شوند هم معلمان را درگیر می سازد و هم دانش آموزان را. نور این لامپ ها بسیار درخشان بوده و در خواندن و یادگیری دانش آموزان خلل وارد می سازد.

از جمله عوارض لامپ های فلورسنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حواس پرتی
  • بیش فعالی
  • ضعیف شده یا از دست دادن بینایی
  • افزایش فشار خون
  • مشکلات خواندن
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن تمرکز

تاثیر نورپردازی بر افزایش خستگی و بی حالی در کلاس درس

دانش آموزانی که به طور مداوم در معرض نور فلورسنت قرار دارند، همواره خستگی و بی حالی را تجربه می کنند. سیگنال‌های نوری نامرئی که از لامپ‌های فلورسنت ساطع می شوند، باعث میگرن و سردرد های شدید خوشه ای خواهند شد.

حساسیت به نور در کلاس درس

برخی از دانش‌آموزان، معلمان یا کادر آموزشی به نور حساس هستند. این افراد در برابر منابعی با نور شدید به خوبی قادر به دیدن و کنترل حرکات چشمان خود نیستند. برخی از نشانه های حساسیت به نور در ادامه گفته شده اند:

  • قرمزی چشم
  • تاری دید
  • دوبینی
  • میگرن ناشی از نور یا سردرد های خوشه ای
  • ناتوانی در باز کردن کامل چشم در شرایط نوری یکسان
  • پلک زدن مداوم و غیر طبیعی

نور نامناسب، افزایش استرس در دانش آموزان

فاکتورهایی از جمله نوع سنسور نور، محدوده دمای رنگ نور، شاخص نمود رنگ (CRI) و بسیاری از عوامل دیگر در نور ساطع شده از منبع نوری می توانند باعث افزایش استرس و ناراحتی در دانش آموزان شوند. عدم توجه به این مساله در طولانی مدت ، اثرات مخرب و جبران ناپذیری را در کودکان و دانش آموزان باعث خواهند شد.

نور فلورسنت زنجیره‌ای از واکنش‌های شیمیایی ناخواسته را در بدن ایجاد می کند که نتیجه آن افزایش استرس خواهد بود. این نور بر سطح هورمون کورتیزول در بدن تأثیر می گذارد. کورتیزول هورمونی است که سطح قند خون، سطح انرژی، چرخه خواب و میزان التهاب بخش های مختلف بدن را تنظیم می نماید. این هورمون همچنین مسئول مقابله با عوامل استرس زا در انسان است؛ بنابراین نور فلورسنت با تغییر میزان هورمون کورتیزول در بدن، سبب افزایش استرس و نگرانی خواهد شد.

تاثیر نور بر مشکلات و آسیب های چشمی

قرار گرفتن مداوم در معرض نورهای نامناسبی چون نور فلورسنت، مشکلات و آسیب های چشمی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب مروارید
  • افزایش احتمال برآمدگی قرنیه
  • افزاش احتمال دژنراسیون ماکولا (macular degeneration)

چگونگی انتخاب مناسب ترین نور برای  نورپردازی کلاس درس

نور کلاس نقشی مهم و کلیدی بر عملکرد دانش آموزان دارد، نورپردازی کلاس درس، باید به صورت ترکیبی باشد به طوری که دکوراسیون داخلی و معماری، فضای عمومی و محیط آموزشی و میز هر دانش آموز را به خوبی و به صورت یکپارچه روشنایی بخشد. اغلب معلمان و مسئولان مدرسه برای نورپردازی محیط آموزشی خود دچار مشکل و تردید هستند. به همین دلیل قصد داریم در ادامه به بررسی کلیه عواملی بپردازیم که در زمان نورپردازی کلاس درس و با اطمینان از حفظ ایمنی و سلامت دانش آموزان مد نظر قرار داده می شوند.

میزان خیرگی نور

خیرگی نور یک رتبه بندی استاندارد برای چراغ های روشنایی است. از این فاکتور برای تعیین میزان آسیب وارد شده از آن منبع روشنایی بر چشم استفاده می شود. این رتبه بندی برای کارهای حساس به نور پایین تر و برای راهروها و دیگر مکان های عمومی می تواند بالاتر از حد معمول باشد.

بازتاب سایه ها

میزان بازتاب سایه ها، کیفیت و وضوح تصاویر را معنا می دهد. این سایه ها زمانی مشکل ساز می شوند که میزان آنها از حد طبیعی بیشتر شود. در این صورت جزئیات مبهم شده و کنتراست تصویر پایین می آید. در زمان انتخاب المان های روشنایی کلاس درس، به فاکتور بازتاب سایه ها نیز باید توجه داشت تا دانش آموزان در زمان مشاهده تصاویر و متون با مشکل و چالش مواجه نشوند.

منحنی پخش یا توزیع نور

نورپردازی کلاس درس باید یکنواخت باشد. هر گوشه ای از کلاس باید به میزان مساوی و نه کمتر نور دریافت کند. طبق نظر کارشناسان، حداقل میزان نور مناسب برای کلاس های درس در حدود 60  تا 70 درصد است. در واقع رتبه بندی لوکس در کلاس درس باید 500 باشد. لوکس به میزان نوری گفته می شود که در فاصله ای معین به یک سطح می تابد.

فلیکر یا سوسو زدن نور

برخی از چراغ ها به دلیل کهنگی، نوسانات ولتاژ، افت کیفیت و ... دچار پدیده فلیکر یا سوسو زدن می شوند. این امر آزار چشم را به دنبال داشته و پیامدهای منفی زیادی را در بدن باعث خواهد شد. اگر چه این پدیده در فرکانس بسیار پایین اتفاق افتاده و با چشم قابل رویت نیست؛ اما به سیستم عصبی دانش آموزان و معلمان لطمه می زند.

نور مستقیم و غیر مستقیم

نور غیر مستقیم از ایجاد سایه بر روی میزها و تابلوهای داخل کلاس خودداری کرده و جزئیات را بهتر به نمایش خواهد گذاشت. تیره نبودن سقف کلاس، به افزایش تمرکز دانش آموزان بر روی تخته سیاه کمک خواهد کرد.

مدل سازی اشیا و چهره

زمانی که به دنبال بهترین راهکارها برای نورپردازی کلاس درس و امکانات آموزشی هستیم، مدل سازی اشیاء و چهره نیز اهمیت پیدا می کند. مدل‌سازی و تجسم چهره ها و اشیاء، به معلمان در برقراری ارتباط حسی با دانش آموزان کمک خواهد کرد. اینجاست که ادغام سایه و نور مهم می شود.

به کمک نورپردازی می توان به المان های کلاس درسی عمق و جان بخشیده و آنها را برجسته و جذاب تر جلوه داد. نورپردازی مناسب به آشکار شدن جزئیات اشیاء و چهره ها کمک می کند؛ در حالی که انعکاس پراکنده نور، چهره ها و اشیاء را کسل کننده و مسطح نمایش می دهد. وجود نور جهت دار برای این منظور مناسب است.

شاخص نمود رنگ (CRI)

شاخص نمود رنگ (CRI) از جمله فاکتورهای مهم و کلیدی در نورپردازی است که کیفیت رنگ اجسام را تعیین می کند. نور طبیعی روز دارای CRI 100٪ است. با آنکه برای نورپردازی کلاس درس میزان CRI باید حداقل 80٪ باشد، اما اگر این عدد به 90٪ نزدیک باشد بهتر است.

کنتراست درخشندگی

کنتراست درخشندگی نشان دهنده میزان نوری است که یک لامپ یا منبع نوری از خود ساطع می کند. با افزایش میزان نوری که بر سطوح افقی می تابد، میزان روشنایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس میزان کنتراست درخشندگی یا بازتاب ایده آل برای تخته سیاه بین 5 تا 20 درصد و برای وایت برد یا تخته سفید حداقل 70 درصد برآورد شده است. با چنین کنتراستی تخته آموزشی به کانون توجه همه دانش آموزان در کلاس تبدیل خواهد شد.

در محیط ها و سطوح کاری، بازتاب نور باید در حدود 25٪ الی 40٪ باشد تا تعادل روشنایی به خوبی برقرار شود. سقف ها و دیوارها نیز به دلیل داشتن پوشش مات، نقش کلیدی در انعکاس نور دارند. چشم انسان در حین انجام کارهای بصری به درخشندگی توجه می کند نه روشنایی. درخشندگی حس و درک روشنایی را به چشم انسان منتقل خواهد کرد. همین امر توجه به کنتراست درخشندگی را در نورپردازی کلاس درس پر اهمیت ساخته است.

ظاهر رنگ

در نورپردازی کلاس درس این نکته را از یاد نبرید که نور می تواند تاثیر احساسی و بیولوژیکی بر افراد داشته باشد؛ به همین دلیل به منظور ایجاد فضای سالم، سرزنده و انگیزشی در کلاس درس، انتخاب بهترین رنگ نور مهم و ضروری به نظر می رسد. نورپردازی کلاس درس می تواند به گونه ای باشد که دانش آموزان را بی حال و خواب آلود کرده یا فعال و پر انرژی سازد. برای این منظور توجه به دو فاکتور شاخص نمود رنگ و دمای رنگ نور اهمیت زیادی پیدا می کند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم در مورد نورپردازی کلاس درس اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. نورپردازی نامناسب محیط های آموزشی، اثرات منفی بر دانش آموزان گذاشته و با به خطر انداختن دید و بر هم زدن حواس و تمرکز آنها روال آموزشی را مختل می سازد.

به همین منظور می توانید از راهنمای ارائه شده در بالا کمک گرفته و بهترین نورپردازی را برای کلاس‌های درس و دانش‌آموزان خود اجرا کنید. با برنامه ریزی برای انجام دقیق این کار، به آینده سازان کشور، در داشتن محیطی امن و سالم برای یادگیری و آموزش کمک کرده اید. آموزش دانش‌آموزان مثمر ثمر نخواهد بود اگر شرایط آموزش و محیطی که در آن به کسب علم می پردازند، بهینه نباشد. پس به تمامی موضوعات و اطلاعاتی که در این راهنمای جامع در اختیار شما قرار داده شد، برای انتخاب راه حل مناسب برای نورپردازی کلاس درس توجه فرمایید.

مناسب ترین نورپردازی کلاس درس با المان های روشنایی اسمارت سنس 

کافی است یکی از محصولات اسمارت سنس اعم از چراغ خطی، چراغ لاینر، چراغ سقفی توکار، چراغ های ال ای دی، روکار، مگنتی و ... را انتخاب کرده و روال خرید را تا انتها دنبال نمایید. سفارشات ثبت شده در اسرع وقت آماده و به مطمئن ترین روش به دست خریداران خواهند رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید، در بخش تماس با ما و از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان خبره این مجموعه تماس حاصل فرمایید. کافی است به این مجموعه اعتماد کرده و خریدی لذت بخش، به صرفه و مطمئن را تجربه نمایید.