نورپردازی انسان‌محور برپایه کشف گیرنده سومی در چشم، بنیان‌گذاری شد. این گیرنده مسئول دیدن نبوده بلکه ساعت بدن را تنظیم می‌کند. به عبارتی نور از طریق این گیرنده‌ها بر دو هورمون مهم تاثیر می‌گذارد، ملاتونین و کورتیزول. هورمون کورتیزول (هورمون انرژی) با شروع روز که شدت روشنایی بیشتر و دمای رنگ بالاتر (سردتر) است افزایش یافته و سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد در مقابل هورمون ملاتونین (هورمون خواب) با نزدیک شدن به غروب با شدت روشنایی کمتر و دمای رنگ پایین تر (گرمتر) افزایش می‌یابد.

بر این اساس نورپردازی انسان‌محور به دنبال شبیه‌سازی نور طبیعی است. به گونه‌ای که در روز دمای رنگ بالاتر (سردتر) و از بعدازظهر دمای رنگ پایین آمده (گرمتر) می‌گردد. همچنین در مکان‌هایی که تمرکز بالاتر می‌خواهد رنگ نورها سردتر و در فضاهای با آرامش بالاتر رنگ نورهای گرم توصیه می‌شود.

نور بر ما انسان‌ها تأثیر بسزایی دارد.

نور روز ما را تحریک می‌کند و بر روحیه و سطح فعالیت ما تأثیر می‌گذارد. با گذراندن زمان زیادی در داخل خانه، ویژگی‌های نور مصنوعی قابل توجه می‌شود. راه حل‌های نورپردازی انسان‌محور می‌تواند کمبود نور روز را جبران کرده و به ریتم طبیعی شبانه‌روزی انسان کمک کند.


چرا باید از روشنایی هوشمند و انسان‌محور استفاده کرد؟

انسان‌ها نه تنها از نظر بصری، بلکه از نظر بیولوژیکی نیز تحت تأثیر نور قرار می‌گیرند. هنگام نصب یک راه حل HCL، شما ریتم شبانه‌روزی خود را تقویت می‌کنید، مهارت‌های شناختی و احساس رفاه خود را افزایش می‌دهید. همچنین برای ایجاد شرایط کاری بصری ایده‌آل در محیط‌های چالش برانگیز استفاده می‌شود.

شما بهتر می‌خوابید!

نورپردازی انسان‌محور می‌تواند کیفیت خواب شما را با تنظیم تعادل هورمونی در بدن شما بهبود بخشد. این چیزی است که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، اما برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند نوجوانان، کارگران شیفت، بیماران روانپزشکی و افراد مبتلا به زوال عقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عملکرد بهتری دارید.

این مدل نورپردازی می‌تواند با افزایش توانایی تمرکز، افزایش هوشیاری و کاهش خستگی، عملکرد را بهبود بخشد که به نوبه خود می‌تواند تعداد خطاهای انجام شده را کاهش دهد.

شما احساس بهتری دارید.

با استفاده از نورپردازی انسان‌محور افراد احساس می‌کنند سالم‌تر، شادتر و پر انرژی‌تر هستند. این به این دلیل است که نورپردازی انسان‌محور، ریتم طبیعی شبانه‌روزی را تحریک می‌کند و از این رو نشاط شما را افزایش می‌دهد.

نحوه پیاده‌سازی نورپردازی انسان محور

هنگام نصب نورپردازی با محوریت انسان، چهار پارامتر وجود دارد که باید به آنها توجه زیادی شود: طیف، شدت، زمان و مدت و توزیع. هر ساختمان و محیطی چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد که باید بر اساس آن برطرف شود. برای بهینه‌سازی اثر نورپردازی انسان‌محور، راه‌حل باید بر اساس نیازهای خاص شما تنظیم شود.

طیف

ما می‌دانیم که طول موج‌های آبی در نور قسمت‌های فعال بیولوژیکی هستند. به همین دلیل، ما از منابع نور سفید خنک با طول موج در طیف آبی برای تحریک بدن در صبح و به عنوان تقویت کننده در هنگام نیاز به تمرکز و هوشیاری بالا استفاده می‌کنیم. عصرها نور سفید گرم می‌تواند به آرامش و استراحت کمک کند.

شدت

تحقیقات به ما آموخته است که چقدر نور برای تأثیر بر فرآیندهای بیولوژیکی بدن انسان مورد نیاز است. ما باید راه‌حل‌هایی را انتخاب کنیم که نور کافی را برای دستیابی به این هدف، در عین مراقبت از مسائلی مانند خیرگی و مصرف انرژی، انتخاب کنی.

زمان‌بندی و مدت زمان

نور صبح موثرترین نور است. ساعت بیولوژیکی بدن ما می‌گوید که روز شروع شده است و عملکردهای بدن باید فعال شوند. برعکس، قرار گرفتن در معرض نور در شب باعث سرکوب تولید ملاتونین می‌شود و خوابیدن را دشوار می‌کند. مهم است که هنگام برنامه ریزی برای یک راه‌حل روشنایی انسان محور با چرخه 24 ساعته، این عوامل را در نظر بگیریم.

کاربردها

  • در فضاهایی که دسترسی به نور روز ندارند با شبیه‌سازی ساعت بدن را تنظیم می‌کند.
  • در فضاهایی که در شب برای شیفت شب مورد استفاده قرار می‌گیرد، نور با دمای رنگ بالاتر، کارکنان را هوشیار نگه می‌دارد.
  • در مکان‌های جغرافیایی که طول روزهای بسیار کوتاه را تجربه می‌کنند.

اثرات

  • باعث بهبود یادگیری، تمرکز، عملکرد، کارایی، دقت، روابط اجتماعی، خواب شب
  • باعث کاهش خستگی و خطا
  • محدوده دمای رنگ پیشنهادی بین 2700-6500 کلوین