چراغهای زیرکابینتی،خطی و سنسورها

ریسه نواری COB

از {{model.count}}

ریسه نواری COB یا سی او بی یکی از  فناوری های جدید در تولید منابع نوری ال ای دی میباشد،که در اصطلاح به آن CHIP ON BOARD میگویند.تراشه LED به طور مستقیم بر روی برد یا همان PCB قرار داده می شود. این ال ای دی های بسته بندی شده در برد، چراغ های نواری انعطاف پذیری را به وجود آورده که به ریسه cob، ریسه سی او بی  cob led یا فلیپ چیپ شناخته و نامگذاری می شوند.ولتاژ ورودی ریسه ها 12 ولت میباشند و قیمت ریسه های COB بر اساس رول 5 متری میباشد.

تعداد
نوع
0
400,000 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
  • {{value}}
مقایسه

ریسه سی او بی COB Strip:

ال‌ای‌دی‌های فلیپ چیپ که در تولید cob های جدید مورد استفاده قرار می گیرند، باعث حذف برخی از المان ها در مدار PCB شده اند. چنانچه به ال ای دی های معمولی و قدیمی که در لامپ های SMD به کار گرفته شده اند، نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت بین آنها خواهید شد. در این چراغ ها، تراشه های ال ای دی به صورت جدا جدا و به واسطه یک پد نگهدارنده روی برد قرار گرفته و با یک پوشش فسفری زرد رنگ پوشیده شده اند. به همین دلیل لامپ های SMD همچون نواری با نقطه های جداگانه و کنار هم دیده می شوند.

تکنولوژی به کار رفته در فلیپ چیپ ها، که در کنار هم، نوار ریسه cob را تشکیل می دهند، باعث حذف پدهای اتصال ال ای دی و پوشش دهنده های فسفر، از طراحی این نوع چراغ ها شده است. بدین ترتیب تنها المان باقی مانده بر روی مدار PCB، تراشه های ال ای دی می باشد که قادر به تولید نوری یکپارچه و پیوسته هستند.

مقایسه تکنولوژی COB و SMD

استریپ cob چیست؟

همانطور که پیش از این گفته شد، COB به معنای Chips on Board یا تراشه های آن‌برد است. در این تکنولوژی، تراشه ها مستقیما روی برد PCB قرار می گیرند. ریسه cob، مجموعه ای از تراشه های فلیپ یا فلیپ چیپ می باشد که بر روی برد انعطاف پذیر PCB نصب و در جای خود محکم شده اند. بر روی سطح این برد انعطاف پذیر، لایه ای از چسب مخلوط با فسفر به طور مستقیم ریخته شده است.  از بر هم‌کنش نور ساطع شده از تراشه ها و چسب فسفر، نور یکنواختی تولید و منتشر می گردد. به همین دلیل به ریسه cob، ریسه ال ای دی خطی بدون نقطه یا نوار ال ای دی با نور پیوسته نیز گفته می شود.

                                                  نورساطع شده از ریسه های SMD و COB

ویژگی ها و مزایای ریسه نواری سی او بی COB:

روشنایی یکنواخت، بدون لکه نور و بدون پروفیل آلومینیومی با ریسه COB

نوارهای LED سنتی، نور را به صورت یک نوار با نقاط روشنایی آشفته نشان می دادند. همین امر نارضایتی زیادی را به همراه داشت. نور یکنواخت و پیوسته ریسه سی او بی جذاب تر به نظر می رسد.

در نوارهای نوری SMD، دیودها تا اندازه ای نزدیک به هم قرار می گیرند که از نور کافی در فاصله دور برخوردار بوده و نورپردازی خوب و مورد قبولی را به وجود آورند. این امر باعث می شود که در فاصله نزدیک، نوارهای تاریک بدون ال ای دی قابل مشاهده بوده و نور به صورت نقطه نقطه به نظر برسد. تیرگی های بین ال ای دی ها از چشم انسان مخفی نمی مانند.

پشت ریسه های خطی cob چسب دو طرفه دارد که می توانید به وسیله آن ریسه ها را بچسبانید.

در ریسه cob، نور به صورت یکنواخت و پیوسته، از ابتدا تا انتهای نوار کشیده می شود. به دلیل جدا نبودن منابع روشنایی از یکدیگر، نور به صورت جذاب تری ساطع خواهد شد. نقاط روشنایی در این ریسه ها تنها از پشت نوار قابل رویت هستند. با کاهش نور نوارها به میزان 5 درصد نیز LED های فلیپ چیپ به صورت جداگانه قابل مشاهده خواهند بود. این کاهش نور در برخی از موقعیت ها مشکل گشا بوده و کارایی پیدا خواهد کرد. مثلا زمانی که :

  • امکان مخفی کردن نوار ال ای دی وجود نداشته باشد.
  • سطحی که قرار است نورپردازی شود در فاصله کمتر از 60 سانتی متری نوار قرار گرفته باشد.
  • سطوحی در نزدیکی ریسه COB وجود داشته باشند که انعکاس دهنده نور هستند، مانند شیشه.
  • قصد ایجاد جلوه های نئونی عالی را داشته باشید.

                                         نوری یکنواخت، پیوسته و دکوراسیونی جلوه گر با ریسه cob

انعطاف پذیری بیشتر در ریسه cob

کوچک بودن اندازه دیودها در ریسه cob و همچنین توزیع یکنواخت آنها در سطح نوار، سبب شده است که این نوارها از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار شوند. کوچک و نزدیک بودن دیودها به هم، سطح این ریسه ها را یکنواخت ساخته است. بدین ترتیب می توانید، در هر فضایی هر چند تنگ و کوچک و حتی در گوشه ای از یک دکور، از این ریسه ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.  

داشتن زاویه تابش گسترده، 180 درجه

زاویه نورانی نوارهای سنتی SMD، 120 درجه می باشد. این در حالی است که ریسه cob نور را با زاویه 180 درجه ساطع می کند. 

ریسه cob پایدارتر با مشکلات کمتر

COB تراشه ای است که آن‌برد بوده و به طور مستقیم به FPCB متصل می گردد. در نوارهای SMD، به منظور اتصال تراشه های ال ای دی، از یک سیم نازک طلایی استفاده می شود. قطعی و پارگی این سیم نازک، منجر به خاموشی و روشن نشدن تراشه خواهد شد.

در طراحی مدار مربوط به ریسه cob، در ابتدایی ترین بخش مدار، از سه تراشه استفاده می شود که به صورت موازی به هم متصل شده و یک گروه را تشکیل می دهند. این گروه ها در مرحله دوم به صورت سری به هم اتصال پیدا خواهند کرد. اگر هر یک از این سه تراشه، معیوب شده و روشن نشوند، این گروه روشن خواهد ماند. این در حالی است که در نوارهای SMD، با قطع هر یک از ال ای دی ها، برشی از نوار که با آن ال ای دی معیوب در یک گروه قرار گرفته، خاموش خواهد شد.

طول عمر طولانی، بیش از 30000 ساعت

تراشه COB به طور مستقیم بر روی برد PCB لحیم و ثابت می شود. به همین دلیل گرمای خود را به سرعت به برد PCB منتقل کرده و خنک می شود. بدین ترتیب در ریسه cob سرعت از دست رفتن گرما بیشتر از ریسه های smd بوده و به طبع، طول عمر این ریسه ها نیز بیشتر از ریسه های قدیمی smd خواهد بود.

                                                   ریسه cob led نوری با عمر بیشتر

کاربرد ریسه COB LED    

ریسه cob led به دلیل داشتن مشخصه های منحصر به فرد، جای پای خود را در اغلب نورپردازی ها به خوبی باز کرده است. از جمله کاربرد های این ریسه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورپردازی آشپزخانه، کابینت ها، اطراف مبلمان و دکوراسیون داخلی
  •  نورپردازی مخفی فضای داخلی اتاق ها، رستوران، کافی شاپ ها و هتل ها
  • روشنایی پارکینگ ها، فروشگاه ها و مراکز خرید
  • و ...
  •                                 نوار روشنایی cob، نوری یکنواخت و فضایی زیباتر از همیشه

فرآیند تولید ریسه نواری خطی cob:

فرآیند تولید ریسه cob مراحل زیر را شامل می شود:

مرحله 1: آماده سازی و قرارگیری تراشه های cob بر روی برد

مرحله 2: انجام لحیم کاری برای تثبیت تراشه ها

مرحله 3: لحیم کردن مقاومت ها روی برد FPCB

مرحله 4: قرار دادن برد PCB متشکل از تراشه ها و مقاومت ها در دمای بالای 65 درجه سانتیگراد

مرحله 5: آماده سازی و مخلوط کردن چسب پودر فلورسنت

مرحله 6: ریختن چسب آماده شده بر روی سطح تراشه ها و مقاومت ها، توسط دستگاه به صورت اتوماتیک

مرحله 7:  قرار دادن ریسه cob در داخل فر

مرحله 8: انجام تست QC (کنترل کیفیت) بر روی ریسه cob led سرد شده

مرحله 9: لحیم کردن PCB بر روی نوارهای 5 متری یا هر متراژ دلخواه دیگر

مرحله 10: تست فرسودگی، تست (کنترل کیفیت) QC، بسته بندی ریسه cob و انتقال آنها به انبار


نحوه برش و لحیم کاری ریسه های cob:

ریسه cob نیز مانند نوار smd، قابل برش می باشد. بهتر است برش ها در امتداد خطوط مشخص شده بر روی نوارها انجام شود. نوارهای برش خورده با لحیم کاری، به سادگی و به بهترین شکل ممکن به هم متصل شده و مجددا قابل استفاده خواهند بود.

معرفی انواع سری ریسه های COB 

نوار LED بدون نقطه مونو COB

نوارهای مونو COB نوعی ریسه های سی او بی هستند که در رنگ های سفید، قرمز، سبز، آبی، زرد، نارنجی، صورتی موجود می باشند. تعداد تراشه ها در هر متر از این ریسه ها، 480 عدد بوده و برد PCB آن در عرض های 4، 8 و 10 میلیمتر قابل انتخاب می باشد. دمای رنگ نور سفید در نوارهای مونو COB، 2700K، 3000K، 4000K و 6500K و CRI آن بیشتر از 90 است.

نوار LED بدون نقطه مونو COB

ریسه ال ای دی cob بدون نقطه با نور سفید قابل تنظیم دمای رنگ نور:

نوار led سفید COB قابل تنظیم cct یا نوار سی او بی قابل تنظیم سی سی تی، در هر متر دارای 576 تراشه بوده که نور آن به وسیله یک کنترلر، قابل تنظیم می باشد. محدوده دمای رنگ در این نوار ال ای دی، از 2700K تا 6500k قابل تغییر است.

                                                نوار LED بدون نقطه COB با نور سفید قابل تنظیم


نوار LED بدون نقطه RGB COB

در نوار LED RGB COB، چگالی تراشه های قرار گرفته بر روی مدار بالا می باشد به گونه ای که در هر متر از این نوار، 1134 تراشه به چشم می خورد. طیف نور این نوار ال ای دی با کنترلر RGB LED در طیف رنگ سبز، قرمز و آبی قابل تغییر است.

                                                     نوار LED بدون نقطه RGB COB



 آیا نور ریسه cob led قابل تنظیم می باشد؟

پاسخ: بله، نور انواع ریسه های cob قابل تنظیم به وسیله دیمر  هستند.

ولتاژ ورودی ریسه های COB چقدر هست؟

ولتاژورودی این ریسه ها 12و24 ولت میباشند.

 آیا ریسه نواری خطی cob قابل برش می باشد؟

پاسخ: بله، ریسه نواری خطی cob از محل های برش که با علامت قیچی یا خط مشکی مشخص شده اند، قابل برش هستند.

چراغ های ریسه سی او بی چقدر عمر می کنند؟

پاسخ: این چراغ ها بیش از 30000 ساعت عمر مفید دارند.

                                                     تفاوت نوار روشنایی SMD و COB LED

 تفاوت بین SMD و ریسه COB LED چیست؟

پاسخ: در چراغ های نواری قدیمی LED SMD، منبع نور یک مهره لامپ LED و یک دیود ساطع کننده نور است که مستقیماً به برد PCB متصل و لحیم شده است. فن‌آوری به کار رفته در ریسه cob،  یک بسته تراشه است که به طور مستقیم روی برد لحیم می شود. این بسته تراشه یا فلیپ چیپ، راندمان و تابش نور را بهبود بخشیده و از دست دادن نور را کاهش داده است.

 آیا نوارهای LED COB برای خنک شدن و از دست دادن گرما به پروفیل آلومینیومی LED نیاز دارند؟

پاسخ: بله،  پروفیل آلومینیومی به نوار نور COB در دفع بهتر گرما کمک کرده و طول عمر ریسه cob را افزایش خواهد داد.


دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...