لوسترها یک گزینه کلاسیک برای ایجاد یک روشنایی مطلوب است. امروزه سبک های مدرن لوستر ها با طراحی های جدید در حال گسترش است. همه ویژگی های لحاظ شده در تولید این محصولات، باعث شده تا با تنوع بسیاری مواجه باشید. خیلی از این فاکتور ها در انتخاب و تصمیم گیری حائز اهمیت هستند.

علاوه بر سبک طراحی و متریال بکار رفته، در انتخاب لوستر ایده‌آل خود عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد، که باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل اندازه لوستر، خروجی نور از آن، نوع منبع نور، گزینه‌های کاهش نور و موارد متغییر دیگر است. برای کمک به شما در انتخاب لوستر، سوالات احتمالی شما را جمع‌بندی کرده‌ایم. با این پاسخ‌ها سعی در محدود کردن گزینه‌ها در زمان خرید لوستر را برای شما داشته‌ایم.

مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید یک لوستر ایده‌آل

جدا از سبک طراحی و برند تولیدکننده، سه عامل اصلی برای انتخاب لوستر را باید در نظر داشته باشید. این موارد شامل:

  • اندازه و مقیاس
  • جهت خروج نور
  • تابش خیره کننده در برابر زرق و برق
  • امکان کنترل و کم نور کردن

در نظر گرفتن تناسب اندازه فضا برای انتخاب لوستر

نصب لوستری خیلی بزرگ یا خیلی کوچک می­‌تواند منجر به ظاهری نامتناسب در فضای شما شود. یک لوستر 30 سانتی‌متری که در وسط اتاقی با سقف‌های 12 متری آویزان است، مناسب این فضا نیست و نور و ابعاد آن خیلی کم احساس می­‌شود و می‌­توان گفت عجیب به نظر می‌رسد.

اگر لوستر خیلی کوچکی بخرید، ممکن است وجود آن در این اتاق بی‌اهمیت به نظر برسد. در اندازه بزرگتر خطا کنید. این موضوع می­‌تواند فضا را پر کردن و حتی سبکی از دیزاین باشد. بزرگ بودن آن مشکلی ندارد و بیش از حد کوچک بودن قابل تحمل نیست.

یک فرمول را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید ابعاد حداقلی یک لوستر مناسب را تخمین بزنید. از روش "قاعده سرانگشتی" برای اندازه‌گیری لوستر مناسب فضای خود به عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید. دقت داشته باشید بالای میز و پیشخوان از این قاعده مستثناء خواهد بود.

  • طول و عرض اتاق را با فوت اندازه بگیرید.
  • آن دو عدد را با هم جمع کنید.
  • حاصل جمع این دو عدد باید قطر لوستر شما به اینچ باشد.

دقت داشته باشید این فقط یک راهنما برای خرید لوستر است. اما حداقل‌هایی را برای شروع ابعاد فراهم می­‌کند. این ابزار اندازه‌گیری لوستر را امتحان کنید تا به راحتی لوستر خود را با اندازه مناسب برای فضای مورد نظر خود پیدا کنید.

در نظر گرفتن حرارت منتقل شده توسط لامپ‌های لوستر

می‌بایست اطمینان حاصل کنید، نوری که از لوستر بیرون می‌آید، بیش از حد گرما ساطع نکند. هیچ چیز بدتر از این نیست که پشت میز غذاخوری بنشینید، تابش نور یک لامپ روشن به صورت شما بتابد و احساس گرما را به شما منتقل کند. دقت داشته باشید چراغ به چه جهتی می‌تابد. آیا لامپ‌ها پنهان هستند یا در معرض دید قرار دارند؟ اگر لامپ‌ها در معرض دید قرار گرفتند، باید برای کنترل میزان خروجی نور، یک دیمر به لوستر خود اضافه کنید.

ویژگی‌های مهم در انتخاب لوستر مدرن

برای داشتن یک ظاهر و طراحی مدرن‌تر در خرید لوستر، روی انواع کاور شده با نیکل یا کروم ساتن تمرکز کنید. لوسترهای تمام برنز بیشتر در میان وسایل و اکسسوری‌هایی یافت می‌شود، که عناصر طراحی را از سبک سنتی و مجلل الهام گرفته باشند. طرح‌های مدرن به سمت نیکل کروم و ساتن گرایش دارند.

برای انتخاب لوستر مدرن، باید به دنبال خطوط تمیز و ساده، با حداقل مقدار تزئینات باشید. به خاطر داشته باشید که روکش و متریال بکار رفته در لوستر شما، باید مکمل سایر لوازم چیدمان شده در فضای دکوراسیون شما باشد. هرچند که در برخی مواقع می‌­توان سبک مدرن و کلاسیک را تلفیق کرد. اما این کار باید با مشورت یک طراح دکورراسیون صورت بگیرد.

ابعاد لوستر نسبت به فضای سالن ناهار خوری چقدر باید بزرگ باشد؟

اندازه‌گیری لوسترها بر اساس قطر و ارتفاع آن است. تعداد لامپ‌های تعبیه شده در آن هم، ممکن است اندازه آنها را تحت تأثیر قرار دهد. به شما توصیه می‌کنیم قطر لوستر 1/2 تا 2/3 عرض میز غذاخوری شما باشد. اندازه لوستر نسبت به متوسط سالن ناهارخوری خانه‌های امروزی با قطر 26-30 اینچ مناسب خواهد بود.

ارتفاع سقف برای نصب لوستر

قبل از خرید لوستر، ارتفاع سقف و ارتفاع لوستر را نیز در نظر بگیرید. لوستر باید از بالای میز شما تا پایین خود وسایل حدود 30 الی 36 اینچ آویزان باشد. لوستری که خیلی بلند باشد، ممکن است در نهایت تقریبا بالای میز شما بنشیند! این موضوع اصلا خوشایند نیست. با این حال، اگر سقف‌های بلندی دارید، یک طرح لوستر دو یا سه طبقه می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. برای انتخاب لوستر مناسب سالن ناهارخوری گزینه‌هایی مختلفی بر اساس میزهای مربع و گرد وجود دارد.

در خرید لوستر میزان نور مطلوب چقدر خواهد بود؟

لوسترها در اصل جزو وسایل تزئینی هستند. از آن‌ها به منظور ایجاد سبکی از طراحی در محیط استفاده می­‌شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که لوستر منبع اصلی نور یک اتاق باشد. این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می‌توانید در رابطه با لوسترها مرتکب شوید، قرار دادن یک وسیله ثابت در وسط اتاق و انتظار روشنایی کامل است. این تفکر دستورالعمل روشنایی بدی خواهد بود.

اگر لامپ‌های لوستر هم در معرض دید قرار گرفته باشد، این مسئله پیچیده‌تر خواهد شد. چیزی که در بسیاری از لوسترها مشترک است. اگر لوسترها به عنوان منبع نور تکمیلی در یک طرح روشنایی لایه‌ای قرار بگیرند، بهتر عمل می‌کنند. به عنوان مثال، استفاده از پنل‌های توکار، چراغ‌های ریلی، نورپردازی روی دیوار با دیوارکوب‌ها در اتاق، از جمله روش‌های عالی برای برجسته‌سازی فضا، برجسته‌سازی دیوارها، نقاشی‌ها، گیاهان، میزهای پیشخوان و کابینت‌ها هستند.

آیا لوسترهایی وجود دارند که از فناوری لامپ‌های مدرن مانند LED استفاده می‌کنند؟

بله چنین چیزی به راحتی در دسترس شما خواهد بود. امروزه طراحان و تولیدکنندگان روشنایی محصولاتی را عرضه کرده‌اند که هر روز با لوسترهای LED باورنکردنی و جدید روبرو هستیم. فناوری LED به قدری پیشرفت کرده است که غالباً نمی‌توانید تفاوت بین یک لامپ LED و یک لامپ رشته‌ای سنتی تشخیص دهید.

معمولا طراحان نورپردازی، طراحی با LED لامپ را ترجیح می‌دهند. صرفا به این دلیل این که فرصت‌های طراحی واقعا منحصر به فردی را فراهم می‌کنند. این لامپ‌ها آنقدر کوچک هستند که لازم نیست طراحان نگران پنهان کردن منبع نور در طراحی لوستر باشند. این بدان معناست که آزادی بسیار بیشتری برای آزمایش فرم، عملکرد و مواد وجود دارد.

علاوه بر انعطاف‌پذیری طراحی، از دیگر مزایای روشنایی LED می‌توان به افزایش کارایی اشاره کرد. این موضوع به معنی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه، به میزان قابل توجهی است. این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، طول عمر بیشتری دارند، کم مصرف‌اند و گرمای کمتری را به محیط ساطع می­‌کنند. در نتیجه خرید لوستر با لامپ‌های LED می‌توانند انتخاب بهتری باشد.

اگر یک لوستر LED بخرم آیا می توانم نور آن را کم و زیاد کنم؟

بعضی از لوسترهای ال ای دی  قابلیت کنترل با دیمر از طریق ریموت کنترل را دارند که از طریق ریموت می‌توانید نور را از سرد به گرم کنترل کرده و یا شدت نور را کم یا زیاد کنید. این مدل لوسترها به دنبال شبیه‌سازی نور طبیعی است. به گونه‌ای که در روز دمای رنگ بالاتر (سردتر) و از بعد ظهر دمای رنگ پایین آمده (گرمتر) انتخاب می‌گردد. همچنین در مکان‌هایی که تمرکز بالاتر می‌خواهد رنگ نورها سردتر و در فضاهای با آرامش بالاتر رنگ نورهای گرم را میتوان انتخاب کرد. همچنین شما با تعویض لامپ‌های قدیمی در لوستر و ارتقا آن به لامپ‌های فیلامنتی دیمردار قابلیت تنظیم شدت نور و کم و زیاد کردن شدت نور به وسیله دیمرهای معمولی را خواهید داشت.

آیا می‌توانم لوستر فعلی خودم را به لامپ‌های LED ارتقا دهم؟

به روزرسانی لوستر برای استفاده از لامپ‌های LED امکان پذیر خواهد بود. این موضوع به نوع لوستر شما بستگی دارد. لامپ‌های ال‌ای‌دی به دو نوع اس‌ام‌دی و فیلامنتی تقسیم می‌شوند. اگر لوستر شما دارای شید یا حباب مات است پیشنهاد ما استفاده از لامپ‌های SMD است به خاطر نور بیشتر، اما اگر در لوستر شما لامپ‌ها دیده می‌شوند بهتراست از لامپ‌های فیلامنتی ادیسونی کنید، چون حس و حال لامپ‌های قدیمی را دارند، زیباترند و در بعضی مدل‌ها قابلیت تنظیم شدت نور را خواهید داشت.

برای چه مکان‌هایی می­توانم از لوستر استفاده کنم؟

از لوسترها معمولا در سالن‌های پذیرایی و ورودی‌های رسمی، آشپزخانه‌ها، اتاق‌های نشیمن، اتاق‌های خواب و حتی سرویس‌های بهداشتی استفاده می­‌شود. باز هم، انتخاب محل نصب لوستر به اندازه اتاق، ارتفاع سقف، اندازه وسایل و دکوراسیون اطراف آن بستگی دارد. آنها می‌توانند برای هرجایی در نظر گرفته شوند اما باید شرایط را بسنجید.

آیا انتخاب لوستر برای بالای میز ناهارخوری در شرایطی که جعبه برق بالای میز نباشد ممکن است؟

بله، یکی از این دو راه حل معمولا جواب می‌دهد. اگر سقف گچ‌بری دارید، یک داکت سیم برق می‌تواند جعبه اتصال را به سمت مرکز جدول حرکت دهد. این یک فرآیند ساده نیست، نیاز به گچ‌کاری دارد تا روی سوراخ ایجاد شده در سقف را بپوشانید.

اگر سقف‌های بتونی دارید، می‌تواند از قلاب سقفی لوستر استفاده کنید. یک قلاب را روی سقف بالای میز قرار دهید، تا سیم‌ها را از جعبه اتصال به قلاب سوئیچ معلق کنید. همچنین می‌توانید از یک طناب مخفی در سقف استفاده کنید تا ظاهر سیم را پنهان کند.

بعد از خرید لوستر، آن را در چه ارتفاعی آویزان کنم؟

در یک سالن پذیرایی، هدف این است که آن را به اندازه کافی پایین معلق کنید تا از منبع نور خیره نشوید. نباید هم آنقدر زیاد باشد که مانع دید شما شود. یک روش خوب این است که لوستر را آویزان کنید، ببینید که قسمت پایینی وسایل 30 تا 36 اینچ از بالای میز فاصله دارد. این ارتفاع را متناسب با تنظیمات شخصی و فضای اتاق خود تنظیم کنید.

جمع بندی

خرید لوستر یک گزینه کلاسیک برای ایجاد روشنایی مطلوب است. اندازه لوستر، خروجی نور، نوع منبع نور، گزینه‌های کاهش نور را در زمان انتخاب لوستر در نظر داشته باشید.

از این فرمول برای اندازه‌گیری لوستر مناسب فضای خود به عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید. دقت داشته باشید بالای میز و پیشخوان از این قاعده مستثناء خواهد بود. طول و عرض اتاق را با فوت اندازه بگیرید. آن دو عدد را با هم جمع کنید. حاصل جمع این دو عدد باید قطر لوستر شما به اینچ باشد.

برای داشتن یک لوستر مدرن، روی انواع کاور شده با نیکل یا کروم ساتن تمرکز کنید. می‌­توانید در صورت مخفی بودن محل تعبیه سرپیچ ها، از لامپ‌های LED هم استفاده کنید.